Slut med buræg i Coop
Det er gået hurtigere end planlagt
Derned er en 25 år lang udfasning bragt til ende, konstaterer Coop i en pressemeddelelse.
Det begyndte i 1993, da Irma som den første kæde stoppede salget af buræg, i 2013 forsvandt de fra Kvickly, og derefter begyndte udfasning i SuperBrugsen, som solgte sit sidste buræg i 2017, og nu er de også ude af den sidste Fakta og den sidste Dagli´Brugs.
- Vi har ønsket en udfasning, der skete i balance med forbrugernes ønsker og producenternes mulighed for at omstille deres produktion, siger CSR-direktør Signe D. Frese, Coop.
- Når det er gået hurtigere end forventet, skyldes det, at forbrugerne hurtigere har fravalgt buræg og, at producenterne har været dygtigere til at omstille deres produktion, uddyber hun.
En helt ny undersøgelse fra Coop Analyse viser, at hensynet til dyrevelfærd er afgørende for forbrugernes valg af æg. Således svarer 30 procent, at de lægger meget høj/høj vægt på dyrevelfærd, når de køber æg. 34 procent svarer i nogen grad. Og det er det punkt, der er vigtigst for dem, foran både økologi og at det er produceret i Danmark, der er på en delt andenplads.
Halvdelen af alle æg, der sælges i Coop, er nu økologiske. Salget af buræg udgjorde til sidst blot 13 procent.
De forbrugere, der tidligere købte buræg, er typisk skiftet til skrabeæg.
- Forbrugerne vægter altså dyrevelfærd meget højt, når de vælger æg, og de forbinder buræg med den laveste dyrevelfærd. Derfor er det glædeligt, at vi nu har passeret denne milepæl, og solgt det sidste buræg, siger Signe Frese.
Buræg er nu også ved at blive fjernet fra de forarbejdede varer, oplyser Coop.